Menu 
Loading

Kampen om smartphonemarkedet

Max 03/12/2011 0 Bogmærke og deling

Samsung’s succes på smartphone-markedet, har ikke just medført jubelscener i Apple-lejren. Faktisk har Apple ved flere lejligheder, udtrykt utilfredshed med de åbenlyse ligheder mellem Samsung‘s Smartphones, og Apple’s iPhone.

Den verbale kamp omkring originaliteten af Samsung’s produkter, kulminerede da Apple lagde sag an mod Samsung i Tyskland, og fik nedlagt forbud mod salget af Samsung Galaxy Tab 10.1, der åbenbart mindede for meget om Apple’s iPad.

Siden hen har krigen raset for fuldt blus, med adskille sagsanlæg fra begge parter i flere lande, herunder Frankrig, Holland, Tyskland, Australien og selvfølgelig også i staterne. Indtil videre har sagerne ikke haft de store konsekvenser for nogen parter. Værst er det dog alligevel gået udover Samsung, da firmaet har måtte foretage små modifikationer på deres Galaxy Tab, for at omgå det føromtalte forbud i Tyskland.

Idag kan engadget så rapportere, at det næste slag i kampen. er blevet vundet af Samsung. I USA har en amerikansk dommer nemlig afvist Apple’s anmodning om, at få blokeret salget af Galaxy produkter, imens sagen kører. Dommeren mener altså ikke, at Apple lider uoprettelig skade ved at Samsung’s produkter er til salg under sagens forløb. Selve sagen er altså ikke blevet afvist, men dommen her betyder, at der stadig kan handles Galaxy Tab’s og Galaxy S2′er i den kommende juletid.

Dommen har ikke medført nogen kommentarer fra Apple endnu. Samsung har udgivet følgende statement:

Samsung welcomes today’s ruling denying Apple’s request for a preliminary injunction. This ruling confirms our long-held view that Apple’s arguments lack merit. In particular, the court has recognized that Samsung has raised substantial questions about the validity of certain Apple design patents. We are confident that we can demonstrate the distinctiveness of Samsung’s mobile devices when the case goes to trial next year. We will continue to assert our intellectual property rights and defend against Apple’s claims to ensure our continued ability to provide innovative mobile products to consumers.

Kilde